Program 2014
Słowo wstępne
Szanowni państwo.
Idea Festiwalu Edukacji Zawodowej zrodziła się wśród ludzi, dla których nauczanie to pasja, dlatego wiem, że udział w nim dostarczy wiele radości i rozwinie nowe zainteresowania. Celem tego projektu edukacyjnego jest promocja szkolnictwa zawodowego w środowisku lokalnym. Organizuję ten Festiwal po raz trzeci i widzę, z jakim zaangażowaniem młodzi ludzie uczestniczą w zajęciach: warsztatowych, laboratoryjnych, pokazowych, ćwiczeniowych, dlatego też, by sprostać oczekiwaniom, w tym roku odeszliśmy od zajęć wykładowych, a skoncentrowaliśmy się na zajęciach aktywizujących młodych ludzi. Przekazuję bogatą i interesującą ofertę zajęć, które odbędą się podczas III Festiwalu Edukacji Zawodowej i jestem przekonany, że nie tylko poszerzą zainteresowania młodzieży, ale także pomogą podjąć trudną decyzję wyboru dalszego kierunku kształcenia. Niech w tegorocznej edycji Festiwalu przyświeca nam myśl, że sukces jest stopniowym osiąganiem wcześniej określonego i zaplanowanego, wartościowego celu.
Serdecznie zapraszam.
Paweł Klimaszewski Dyrektor
Zespołu Szkół Nr 1 w Lubinie
Oferta i charakterystyka zajęć festiwalowych
Uroczysta inauguracja III Festiwalu Edukacji Zawodowej |
Aula szkolna |
|
25.03.2014 |
8:45 – 9:00 |
Pokazy
i prezentacje
Wtorek 25 marca 2014 r.
P1 |
Chemiczne rebusy – pokaz |
Liczba miejsc 100 |
9.00 – 9.50 11.00 – 11.50 |
Aula |
Prowadząca: dr hab. Joanna Cabaj, Politechnika Wrocławska |
P2 |
ATeGROM grupa szybkiego reagowania – pokaz |
Liczba miejsc bez ograniczeń |
1000 – 1050 |
Dziedziniec szkoły |
Prowadzący: ATeGROM |
Środa 26 marca 2014 r
P3 |
Graj i wygrywaj symulatory i gry komputerowe programowanie z pasji i zabawy |
Liczba miejsc 30 |
Czas 50 min |
Aula |
Prowadzący: Blink.Pro |
Z1 |
Kierunek kopalnia – pomiary geodezyjne |
Liczba miejsc 15 |
Czas 50 min |
Hol parteru |
Prowadzący: Marcin Broniarz |
Zajęcia z miernictwa górniczego. Uczniowie będą mogli dokonać pomiaru odległości dalmierzem laserowym, wysokości za pomocą niwelatora oraz kątów poziomych za pomocą teodolitu.
Z2 |
Co jak zmierzyć – warsztaty |
Liczba miejsc 15 |
Czas 50 min |
Sala 040 |
Prowadzący: Andrzej Morawiecki |
W dostępnej formie warsztatowej pod kierunkiem nauczyciela uczniowie będą mogli zapoznać się z metodami pomiarów oraz nowoczesnymi przyrządami pomiarowymi.
Z3 |
Orkiestra szkolna – warsztaty |
Liczba miejsc 15 |
Czas 50 min |
Sala 120 |
Prowadzący: Krzysztof Augustyniak |
Warsztaty dla chętnych obejmować będą następującą tematykę:
- podział instrumentów dętych
- wpływ gry na życie człowieka
- wykorzystanie instrumentów dętych w różnych gatunkach muzyki
- pokaz gry na kilku instrumentach
- zapoznanie się z instrumentami i próby „gry” przez uczestników
Z4 |
Czysta woda zdrowia doda – zajęcia laboratoryjne |
Liczba miejsc 15 |
Czas 50 min |
Sala 211 |
Prowadząca: Elżbieta Trocińska |
Uczniowie klas w zawodzie technik ochrony środowiska pomogą przy badaniu różnego oblicza wody. Zestaw doświadczeń umożliwi wykrycie substancji znajdujących się w roztworach pod wspólną nazwą „woda” oraz w powszechnie spożywanych napojach.
Z5 |
Na ziemi w wodzie i w powietrzu – warsztaty |
Liczba miejsc 10 |
Czas 50 min |
Sala 111 |
Prowadzący: Ryszard Maciak |
Nauczyciel w formie warsztatowej przedstawi cykl pokazów i ćwiczeń, prezentujących zjawiska fizyczne zachodzące wokół człowieka, nie tylko te, które są objęte szkolnym programem nauczania.
Z6 |
Fizyka jest ciekawa – zajęcia laboratoryjne |
Liczba miejsc 15 |
Czas 100 min |
Sala 113 |
Prowadzący: Robert Kędzia |
Uczniowie będą mieli okazję zapoznać się z elementami mechanik klasycznej, elektryczności i magnetyzmu, akustyki, optyki oraz termodynamiki poprzez samodzielne wykonywanie doświadczeń i pomiarów wielkości fizycznych.
Z7 |
Chemiczne łamigłówki – warsztaty |
Liczba miejsc15 |
Czas 50 min |
Sala 213 |
Prowadząca: Aleksandra Kułaczkowska |
Podczas warsztatów prowadzący będzie próbował wyjaśnić i omówić właściwości chemiczne niektórych substancji, posługując się prostymi doświadczeniami chemicznymi. Uczniowie będą wykonywać między innymi wybuchowe jajka niespodzianki, tęczową kredę do pisania po tablicy.
Z8 |
Zawody przyszłości – warsztaty |
Liczba miejsc 15 |
Czas 50 min |
Sala 118 |
Prowadząca: Bożena Pahuta |
Nauczyciel – doradca zawodowy przekaże młodzieży informacje dotyczące możliwości kształcenia zawodowego w Zespole Szkół Nr 1 w Lubinie, pod kątem możliwości kształtowania ścieżki kariery zawodowej. Uczniowie dowiedzą się, jakie kierunki są preferowane przez pracodawców i jaką szkołę skończyć, aby znaleźć swoje miejsce na rynku pracy.
Z9 |
Czy nowa szkoła jest jaskinią potwora – jak poradzić sobie ze stresem – warsztaty |
Liczba miejsc 15 |
Czas 50 min |
Sala 127 |
Prowadząca: Monika Marszałek |
Głównym celem zajęć jest poznanie strategii radzenia sobie ze stresem w różnych sytuacjach życiowych. Młodzież poprzez gry integracyjne doskonali umiejętności komunikacyjne, interpersonalne oraz wypracowuje skuteczne sposoby radzenia sobie z lękiem. Uczestnicy zajęć poznają również elementy treningu relaksacyjnego.
Z10 |
Motoryzacja PRL-u – ciekawostki po angielsku – warsztaty |
Liczba miejsc 15 |
Czas 50 min |
Sala 110 |
Prowadzący: Miczał Cierniak Hubert Sobiesiński |
Wystawa motoryzacyjna aut z epoki PRL opracowana w języku angielskim, wystawa części samochodowych opisanych w języku angielskim pochodzących z zabytkowych aut produkowanych w Polsce w latach 1945 – 89. Projekcja filmu podsumowująca wystawę.
Z11 |
Kurs operatora ładowarki – warsztaty |
Liczba miejsc 15 |
Czas 50 min |
Sala 201 |
Prowadząca: Patrycja Dąbrowa |
Zajęcia mają na celu przedstawienie elementów budowy ładowarki kopalnianej oraz ilustrację warunków jej pracy. Uczniowie będą mieli możliwość zdalnego sterowania miniaturkami ładowarek
Z12 |
Podłącz instalację oświetleniową w swoim domu – warsztaty |
Liczba miejsc 15 |
Czas 50 min |
Sala 038 |
Prowadzący: Marek Jasiński |
Warsztaty pozwalające na połączenie instalacji oświetleniowej w swoim domu z wykorzystaniem specjalnie przygotowanych tablic ćwiczeniowych. Uczestnicy warsztatów będą mogli zapoznać się z elementami instalacji oświetleniowej, poznać ich zasadę działania oraz podłączyć wybrane obwody.
Z13 |
Nie bądź obojętny – warsztaty pierwszej pomocy |
Liczba miejsc 9 |
Czas 100 min |
Sala 303 |
Prowadzący: J. Konrad-Steć, A. Łasicka, W. Durkacz |
Drużyna ratownicza zaprezentuje pokazy pierwszej pomocy, m. in. nagłe zatrzymanie krążenia, wypadek rowerowy, omdlenie. Przedstawimy gimnazjalistom zasady resuscytacji krążeniowo-oddechowej, bandażowania, układania poszkodowanego w pozycji bezpiecznej.
Z14 |
Mechatroniczne układy sterowania – warsztaty |
Liczba miejsc 15 |
Czas 100 min |
Sala 217 |
Prowadzący: K. Matysiak, M. Szymański |
Prowadzący zajęcia zapozna uczestników warsztatów z budową i zasadą działania elektropneumatycznych układów sterowania. Uczniowie będą mieli możliwość symulacji mechatronicznych układów sterowania w programie FluidSim oraz samodzielnego montażu i uruchomienia prostych układów sterowania złożonych m.in. z zaworów, siłowników i czujników.
Z15 |
Ratownictwo górnicze – warsztaty |
Liczba miejsc 15 |
Czas 50 min |
Sala 108 |
Prowadzący: Anna Ślusarczyk |
Uczestnicy warsztatów będą mogli zapoznać się z budową, zasadą działania i obsługą aparatu ucieczkowego oraz pracą ratowników górniczych.
Z16 |
I ty możesz zrobić bryłę! –warsztaty |
Liczba miejsc 20 |
Czas 50 min |
Sala 219 |
Prowadzący: T. Cielewicz, E. Opanowicz |
Zajęcia odbywają się w formie warsztatowej. Uczniowie będą rozwiązywali krzyżówkę matematyczna oraz sporządzali modele wybranych wielościanów. W czasie warsztatów zostaną wykorzystane przez uczniów klocki do budowy brył przestrzennych.
Z17 |
Czy wiesz co pijesz? – warsztaty |
Liczba miejsc 15 |
Czas 50 min |
Sala 107 |
Prowadzący: Barbara Herudzińska-Młynarz |
Na zajęciach zostanie omówione pojęcie wody źródlanej, sodowej, mineralnej i leczniczej oraz skład chemiczny tych wód. Uczestnicy dowiedzą się jaka jest mineralizacja znanych na rynku wód. W czasie warsztatów uczestnicy będą mogli określić właściwości organoleptyczne każdego z rodzajów wód.
Z18 |
Zbrylmy się! – warsztaty |
Liczba miejsc 15 |
Czas 50 min |
Sala 4 |
Prowadzący: Anita Wiśniewska, Dorota Cierniak |
Zajęcia warsztatowe pokażą zasady tworzenia brył geometrycznych techniką origami. Origami to sztuka składania papieru, gdzie punktem wyjścia ma być kwadratowa kartka papieru, której nie wolno ciąć, kleić i dodatkowo ozdabiać i z której poprzez zginanie tworzone są przestrzenne figury.
Z19 |
Zaliczyć glebę… – warsztaty |
Liczba miejsc 15 |
Czas 50 min |
Sala 213 |
Prowadzący: Elżbieta Semik |
Doświadczenia będą się odbywać z badania własności sorpcyjnych gleb, wapnowania gleb oraz analizy granulometrycznej gleby.
Z20 |
Układanki logiczne – warsztaty |
Liczba miejsc 15 |
Czas 50 min |
Sala 109 |
Prowadząca: Małgorzata Bużdygan |
Genialna zabawa dla dzieci i dorosłych. Mimo, że łamigłówka składa się tylko z czterech elementów, nie jest to wcale proste zadanie. Z drewnianych puzzli można ułożyć tytułową literę T oraz dziesiątki innych, ciekawych wzorów.
Z21 |
Mikroświat – co możemy zobaczyć w kropli wody? – warsztaty |
Liczba miejsc 15 |
Czas 50 min |
Sala 315 |
Prowadząca: Emilia Badaczewska |
Zajęcia praktyczne doskonalące umiejętności obsługi mikroskopu. Na początku krótkie wprowadzenie dotyczące budowy mikroskopu i przygotowanie preparatów mikroskopowych. W trakcie zajęć młodzież będzie oglądać przygotowane przez siebie preparaty i rozpoznawać drobne organizmy żyjące w wodzie. Najciekawsze preparaty oglądane będą przy pomocy kamery i wyświetlane na dużym ekranie.
Z22 |
Zostań geologiem – określanie własności minerałów – warsztaty |
Liczba miejsc 15 |
Czas 50 min |
Sala 116 |
Prowadząca: Magdalena Jankowska-Groch |
Warsztaty będą polegały na rozpoznawaniu minerałów i skał oraz badaniu ich własności takich jak: barwa, połysk, rysa, łupliwość, twardość.
Z23 |
Klimat kopalni – warsztaty |
Liczba miejsc 15 |
Czas 50 min |
Sala 117 |
Prowadząca: Elwira Waczur |
Uczniowie z pomocą nauczyciela wykonają ćwiczenia z zakresu pomiarów warunków klimatycznych.
Z24 |
Wieża pragnień – zawód w pięciu odsłonach – warsztaty |
Liczba miejsc 15 |
Czas 100 min |
Sala 027 |
Prowadząca: Krystyna Marcinkiewicz |
We wspólnej zabawie gimnazjaliści wykonają m. in. sadzonki zdrewniałe, załadują siewnik i wysieją nasiona, skomponują wieżę kwiatową i przytną trawę ozdobną. Uczniowie klas w zawodzie technik architektury krajobrazu pokażą maszyny i narzędzia oraz swoje prace.
Z25 |
Napięcie rośnie… – warsztaty |
Liczba miejsc 10 |
Czas 100 min |
Warsztaty szkolne |
Prowadzący: Bogdan Widajewicz |
Uczestnicy w grupach zbudują silniki elektryczne i sprawdzą ich żywotność, będą tworzyć duże bańki mydlane i dowiedzą się co to jest napięcie powierzchniowe. Wykonają pistolety pneumatyczne i sprawdzą się w turnieju.
Z26 |
Czy każdy może zrobić grę komputerową? – warsztaty |
Liczba miejsc 15 |
Czas 50 min |
Sala 15 |
Prowadząca: Agnieszka Kruk |
Przekonanie, że każdy może stworzyć grą komputerową bez dodatkowych umiejętności, było kiedyś zupełnie szalone. Jaszcze nic straconego i zawsze można być twórcą, a nie tylko graczem. Wasz projekt będzie nie tylko atrakcyjny dla Waszych koleżanek i kolegów, ale także będzie pokazywał nową wiedzę i uczył nowych umiejętności. Przy takim zajęciu można się naprawdę świetnie bawić.
Z27 |
Jak łatwo można zbudować stronę www… – warsztaty |
Liczba miejsc 10 |
Czas 50 min |
Sala 26 |
Prowadzący: Paweł Karaniklew |
Chcesz stworzyć stronę internetową, ale nie znasz języka HTML ani innych niezbędnych technologii? Potrzebujesz łatwego rozwiązania z dużymi możliwościami? Na warsztatach poznasz prosty sposób na budowę strony internetowej.
Z28 |
Jak złożyć peceta? – warsztaty |
Liczba miejsc 10 |
Czas 50 min |
Sala 16 |
Prowadzący: Tomasz Zbylski |
Zajęcia mają na celu przedstawienie elementów budowy komputera klasy PC. Przy pomocy starszy kolegów z klas w zawodzie technik informatyk, gimnazjaliści będą mieli możliwość złożenia całego komputera.
Z29 |
Internetowa sieć domowa – warsztaty |
Liczba miejsc 10 |
Czas 50 min |
Sala 122 |
Prowadzący: Paweł Domin |
Zajęcia pokazują jak stworzyć domową sieć komputerową oraz odpowiednio ją zabezpieczyć i skonfigurować.
Z30 |
Z Unią za pan brat – pokaz multimedialny oraz quiz wiedzy |
Liczba miejsc 20 |
Czas 100 min |
Sala 202 |
Prowadzący: Anna Kirchner, Ewalina Potocka |
Oglądając prezentację multimedialną uczniowie poznają historię powstania Unii Europejskiej, jaj hymnu, struktur i instytucji. Pokaz przybliży wiedzę o Unii i krajach członkowskich, a quiz wiedzy będzie podsumowaniem zajęć, które zakończą się rozdaniem uczestnikom nagród i upominków.
Z31 |
Zajęcia na strzelnicy – pokaz i ćwiczenia |
Liczba miejsc 12 |
Czas 50 min |
Sala 301 |
Prowadzący: ATeGROM |
Pokaz i nauka dynamicznego strzelania do tarcz, a także propagowania sportu ASG (Air Soft Gun), po zajęciach możliwa sesja fotograficzna.
K1 |
Konkurs wiedzy technicznej |
Liczba miejsc 40 |
Czas 100 min |
Sala 116 |
Organizatorzy: E. Waczur M. Jankowska-Groch |
Konkurs dla gimnazjalistów z zakresu wiedzy technicznej zostanie przeprowadzony w dniu 26 marca 2014 r. w godz. 9.00 – 11.00. Każda szkoła deleguje maksymalnie sześciu swoich uczniów. Zgłoszenia proszę przesłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do dnia 15.03.2013 r. Regulamin konkursu znajduje się na stronie 12 Dla zwycięzców są przewidziane ciekawe nagrody.
Regulamin Konkursu Wiedzy Technicznej
Turniej podzielony jest na dwa etapy. W pierwszym etapie uczestnicy rozwiązują test z użyciem programu TESTICO składający się z pytań zamkniętych dotyczących zagadnień z dziedzin: geologia, informatyka, mechanika, elektryka oraz elektronika, matematyka, geografia i chemia. Każde pytanie ma jedną prawidłową odpowiedź. Za poprawne wskazanie odpowiedzi uczestnik otrzyma 1 punkt. Nie ma punktów ujemnych za błędne odpowiedzi. W etapie tym zostanie wyłonionych pięciu finalistów, którzy przejdą do etapu drugiego. W etapie drugim każdy z finalistów odpowiadać będzie na pytania otwarte z dziedzin wymienionych wyżej. Pytania podzielone są na dwie grupy: pierwsza z podpowiedzią za 1 pkt oraz druga: bez podpowiedzi za 2 pkt. Finalista powinien odpowiedzieć na zadane pytanie w ciągu 1 minuty, po tym czasie odpowiedź nie będzie punktowana. W przypadku uzyskania przez finalistów tej samej liczby punktów odbędzie się dogrywka. Pytania otwarte będą zadawane do pierwszego popełnionego błędu przez któregokolwiek z finalistów. Nad prawidłowym przebiegiem Turnieju będzie czuwać Jury. W sprawach spornych decydujący głos ma przewodniczący Jury. W przypadku udzielenia finaliście podpowiedzi przez widzów, zadane pytanie zostanie odrzucone, a finalista w tej kolejce nie otrzyma drugiego pytania.